Încă din cele mai vechi timpuri, cartea a reprezentat un instrument fundamental în viaţa omului. Spun acest lucru, întru-cât ştim cât de important e să ai reper în viaţă după care să te axezi. Iar cartea, prin varietatea sa, ne ajută să cunoaştem şi să înţelegem mai bine lucrurile din jurul nostru şi totodată să ne descoperim pe noi înşine.
Cititul „poate deveni unul dintre cele mai importante obişnuinţe personale de care copiii vor avea nevoie pentru a avea o carieră de succes şi o viaţă fericită, productivă”. Un studiu efectuat de către cercetători americani au demonstrat că 15 minute de citit pe zi înseamnă mai mult de un milion de cuvinte pe an, iar lectura zilnică a unui copil dă acestuia un avans de un an în faţa copiilor care nu citesc.
Cu toate acestea suntem martori a unei evoluţii fulger. Trăim într-o eră a vitezei şi a tehnologiilor ce ne ocupă mai mult timp şi ne solicită mai multă atenţie. În acest context, putem spune cu regret că valoarea cărţii este subestimată. Este tot mai dificil să iei o carte în mână. Din ce în ce mai des copiii nu mai doresc sau nu mai ştiu să citească.
Totuşi, concomitent cu această evoluţie, cu toţii realizăm importanţa cititului în dezvoltarea armonioasă a unui copil. George R.R. Martin afirma că „O minte are nevoie de cărţi, precum o sabie are nevoie să fie ascuţită…”. Este important să ne facem timp pentru lectură şi să îi încurajăm pe copii noştri să îşi facă un obicei din a citi în fiecare zi. Atunci când vom aduce copiii în preajma cărţilor, în preajma lecturii, atunci cititul poate deveni un obicei, o caracteristică a vieţii lor. Scufândându-se în tainele cărţilor, copii au posibilitatea să îşi hrănească mintea şi sufletul. Li se deschid în faţă porţile unei altei lumi unde au şansa de a fi însăşi regizori sau actori.
Lectura oferă cititorului frumuseţile neimaginabile ale poveştilor, povestirilor sau a altor texte, unde imaginaţia şi fantezia zboară. Trăind împreună cu eroii şi personajele cărţilor bucurii, dezamăgiri etc.
Cititul oferă copiilor distracţie şi ocupaţie. Aceasta aduce beneficii atât pentru dezvoltarea inteligenţei academice cât şi pentru dezvoltarea inteligenţei emoţionale, creşte empatia şi compasiunea copiilor, arătându-le diferite perspective asupra unei situaţii. Cu cât copii vor citi mai mult cu atât li se vor dezvolta abilităţile cognitive, imaginaţia, abilităţile de a rezolva situaţii, de a lua decizii.
Pentru a implimenta această obişnuinţă în vieţile copiilor noştri avem nevoie să dezvoltăm o cultură a lecturii care să fie una firească. În vederea realizării acesteia putem apela la câteva sfaturi:
- Fiţi voi înşivă, un model demn de urmat pentru copii. Citiţi cu mult entuziasm cartea şi vorbiţi-i despre subiectul acelei cărţi copilului;
- Întrebaţi-l şi discutaţi despre cărţile care le citesc copiii voştri. Uneori, o plăcere mai mare, este de a discuta despre conţinutul unei cărţi, mesajul sau chiar să vă daţi cu părerea;
- Dedicaţi o parte a zilei, oricât de mică, lecturii;
- Fiecare copil este o personalitate deosebită, are propriile interese şi plăceri, din acest motiv vă îndemn să lasaţi copii să-şi aleagă singuri cărţile pe care le vor lectura cu mult drag;
- Citiţi în familie, dând dovadă de pasiune şi entuziasm.
- Vizitaţi împreună librăriile şi bibliotecile;
- Nu uitaţi cât de important este de a crea ungheraşul lecturii, de unde, cărţile îl vor chema să descopere tainele sale.
Vasile Ghica afirmă că cel mai lung război este războiul cărţilor cu ignoranţa. În acest context ţin să vă provoc să ne înrolăm în această luptă ca să putem salva viitoarea generaţie. Fiecare copil pe care îl educăm este un om pe care îl câştigăm. Să nu uităm că „bastonul de mareşal” se află în „raniţa” oricărui părinte sau profesor. De ceea ce facem noi azi depinde cum o să fie construit viitorul!
„Un copil care citeşte va fi un adult care gândeşte!”
Autor: Iuliana Rădulescu – învățătoare de clase primare în cadrul Școlii EXCELSIS (clasa a II-a).
Articol în format PDF (descarcă aici)
Leave a Reply